Sunday, July 4, 2010

Musa dihanyut ke Sungai Nil

NABI berikutnya, Nabi Musa, diutuskan memimpin Bani Israel ke jalan benar supaya beriman dan bertakwa kepada Allah. Beliau ialah anak Imran dan Yukabad bin Qahat, bersaudara dengan Nabi Harun, dilahirkan di Mesir pada pemerintahan Firaun.

Waktu kelahirannya cukup cemas kerana Firaun menguatkuasakan undang-undang supaya setiap bayi lelaki yang dilahirkan terus dibunuh. Tindakan itu diambil kerana dia sudah terpengaruh dengan ahli nujum yang menafsirkan mimpinya.

Firaun bermimpi Mesir terbakar dan penduduknya mati, melainkan kalangan Bani Israel, sedangkan ahli nujum mengatakan kuasa negara itu akan jatuh ke tangan lelaki Bani Israel. Disebabkan khuatir, dia memerintahkan setiap rumah digeledah dan jika mendapati bayi lelaki perlu dibunuh.

Bagaimanapun, kuasa Allah tiada siapa mampu menghalang. Satu hari, Yukabad melahirkan seorang bayi lelaki (Musa) dan kelahiran itu dirahsiakan. Dia bimbang terhadap keselamatan Musa, jadi apabila mencapai usia tiga bulan Musa dihanyutkan ke Sungai Nil.

Ternyata Allah Maha Berkuasa berikutan Musa yang terapung di sungai itu ditemui isteri Firaun sendiri dan tanpa berlengah dibawanya ke istana.
Melihat isterinya, Asiah membawa Musa ke istana, Firaun dengan pantas menghunuskan pedang untuk membunuh Musa.

Asiah berkata: “Janganlah dibunuh anak ini kerana aku menyayanginya. Baik kita menjadikannya seperti anak sendiri kerana aku tidak mempunyai anak.” Mendengar luahan hati isteri tercinta itu, Firaun tidak sampai hati untuk membunuh Musa.

Kemudian Asiah mendapatkan pengasuh tetapi tidak seorang pun yang dapat mendodoikan Musa dengan baik, malah dia asyik menangis dan tidak mahu disusui. Selepas itu, ibunya sendiri tampil untuk mengasuh dan membesarkannya di istana Firaun.

Al-Quran menghuraikan peristiwa itu: “Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya supaya senang hatinya dan tidak berdukacita dan supaya dia mengetahui janji Allah itu benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.”

Pada satu hari, Firaun mendukung Musa yang masih kanak-kanak, tetapi dengan tiba-tiba jangutnya ditarik hingga dia kesakitan, lalu berkata: “Wahai isteriku, mungkin kanak-kanak ini yang akan menjatuhkan kekuasaanku.” Isterinya berkata: “Sabarlah, dia masih kanak-kanak, belum berakal dan mengetahui apa pun.”

Sejak berusia tiga bulan hingga dewasa Musa tinggal di istana itu sehingga orang memanggilnya Musa bin Firaun. Nama Musa sendiri diberi keluarga Firaun. “Mu” bermakna air dan “sa” bermaksud pokok sempena tempat penemuannya di tepi Sungai Nil oleh Asiah.

0 comments: